Inspirace


Návod na hraní deskové hry Určujeme slovní druhy

Vymačkejte všechna kolečka se slovy ze základových kartiček a rozdělte je do připravených sáčků podle:

a) slova ohebná světlý reverz (základní varianta),

b) slova neohebná světlý reverz (základní varianta),

c) slova ohebná tmavší reverz (rozšířená varianta),

d) slova neohebná tmavší reverz (rozšířená varianta).

Vyberte si hrací pole

– slova ohebná, nebo slova neohebná.

Zvolte si obtížnost

– obecně: základní varianta je vhodná pro děti 4. a 5. třídy 1. stupně ZŠ, rozšířená varianta je vhodná pro děti 2. stupně a vyšší. (Obě varianty se dají i smíchat pro další zážitky.)

Na hrací pole položte na vyznačená místa kulaté kartičky se slovy lícem dolů

– asi 4 až 5 koleček by mělo stačit.

Vedle hracího pole položte karty s doplňkovými otázkami

(základní, nebo rozšířená varianta podle toho, jaká jste zvolili slova) – také lícem dolů.

Na políčko Start postavte figurky.

Všichni postupně hoďte kostkou a začíná ten, kdo hodí vyšší počet. (Můžete se domluvit i na jiném začátku.)

Házejte kostkou a postupujte po políčkách směrem k cíli.

Jakmile se dostanete na velké políčko s určováním slov, zbytek hodu vždy propadá. Musíte určit slovní druh daného slova. Není-li takový slovní druh, jedno kolo nehrajete a určujete následující slovo.

Jakmile se dostanete na políčko se znakem, odpovídáte na otázky. Správná odpověď vás posune o 2 políčka dopředu, špatná nebo žádná o 2 políčka dozadu. (Můžete se domluvit na jiných pravidlech.)

Všechna kolečka i kartičky se po určení/zodpovězení pokládají stranou lícem nahoru.

Vyhrává ten, kdo první dosáhne cíle / ten, kdo bude k cíli nejblíže po určitém čase.

Tipy na hraní deskové hry Určujeme slovní druhy

Pro rodiče:

  • Hrajte společně s dětmi, bude větší zábava. Nebojte se přiznat, že slovní druhy už moc neovládáte – děti se vám to budou snažit vysvětlit, což je pro ně nejlepší učení.
  • Nenuťte děti do hraní – ať si samy najdou ke hře cestu.
  • Vymýšlejte s dětmi další pravidla.
  • Vymýšlejte s dětmi další slova, která by se dala určovat.

Pro učitele:

  • Pomozte dětem v případě potřeby a vysvětlete různé pojmy, slova atd.
  • Nechte hrát celou třídu, pokud máte dostatek her, nebo vytvořte stanoviště a na každém bude probíhat něco jiného – jedna skupina hraje hru, druhá skupina vymýšlí další slova k určování, třetí skupina tvoří vlastní hru – klidně na něco jiného. Pak se skupiny prostřídají. Ve třídě je sice větší hluk, ale děti to mnohem víc baví a lépe do učiva proniknou.
  • Hraní hry neznámkujte, ale můžete využít slovní hodnocení.